Saturday, January 28, 2006

2. Ympäristöstä ymmällään

Valitsin yritykseksi, jonka asiakkaana olen, Free Record Shop –levykaupan. Yrityksen mikroympäristössä ovat kysyntä, kilpailu ja muut ulkoiset sidosryhmät. Musiikkikulttuuri on erittäin laaja ja elämäntyylit ovat muuttuneet hyvin musiikkikeskeisiksi. Kysyntää löytyy paljon erilaisille musiikkityyleille, ja sekä käytetyille että uusille tuotteille. Tämän alan kysyntä ei radikaalisti muutu, vain hittituotteet vaihtuvat ajan myötä. Myös lait piraattituotteiden levittämisen estämiseksi lisäävät aitojen levyjen kysyntää. Free Record Shop on tunnettu laadukkaana yrityksenä ja sen useiden toimipisteiden sijoittelu pitkin Suomea sekä muuta Eurooppaa on varmasti lisännyt kysyntää. Kilpailu alalla on kovaa, koska levykauppoja on paljon ja monet musiikkituotteet kuuluvat myös tavaratalojen ja muiden valikoimiin, jotka eivät varsinaisesti ole musiikkiliikkeitä. Hinnoilla ei kilpailla niin suuresti kuin monien muiden tuotteiden yhteydessä. Tavarataloilla on paremmat mahdollisuudet alentaa hintoja, koska musiikkitavarat eivät ole niiden päätuote.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home