Monday, January 30, 2006

5. Tämä on minun

Kolmikerrosmallin mukaisesti tuote jaetaan ydintuotteeseen, avustaviin osiin ja mielikuvatuotteeseen. Ydintuote on tässä tapauksessa itse tietokone, joka teknisesti toimii. Avustavia osia ovat koneen merkki Fujitsu Siemens, muotoilu, laatu, pakkaus ja ominaisuudet. Muotoiluun voi sisältyä esimerkiksi koneen väri, koko ja erikoiset muodot. Ominaisuuksia ovat esimerkiksi ohjelmat, kytkennät ja tekniset tiedot. Joskus merkki on asiakkaalle tae laadusta ja näin syntyy kilpailuetu. Avustavat osat ovat joskus välttämättömiä ydintuotteen olemassaololle. Mielikuvatuotteeseen kuuluu tietokoneen asennus, myyntipaikka, koneen takuu, myynnin jälkeinen palvelu, maksuehdot ja mahdolliset vip-etuudet. Nämä siis vaikuttavat siihen, millaisen mielikuvan asiakas saa tuotteesta. Jos saa hyvää palvelua vielä ostoksensa jälkeenkin, tuntuu yhä enemmän siltä, että tuli tehtyä hyvä ostos. Lisäksi mielikuvatuote-osioon sisältyvät asiat tuottavat kilpailuetuja muihin nähden. Asiakas arvioi tuotetta kuitenkin koko kolmikerroksisen mallin avulla tehdessään ostopäätöstä ja tarkastellessaan sitä jälkeenpäin.

Fujitsu Siemens Computers on maailmanlaajuinen brändi, sillä jo nimestä asiakkaille ympäri maailmaa tulee mieleen erilaisia, omaleimaisia mielikuvia. Joskus ostopäätös tehdään jo pelkän merkin takia, viimeistään tästä tunnistaa brändin. Tietotekniikka-alalla kilpailu ja tarjonta on kuitenkin niin kirjavaa ja runsasta, että en osaa sijoittaa brändiä Chris Macraen erottelemiin brändin stereotyyppeihin. Ehkä tämä paljastaa, että se ei ole niin sanottu vahva brändi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home