Wednesday, February 01, 2006

6. Näin minuun osutaan

Markkinointiviestinnän neljä muotoa ovat mainonta, myyntityö, myynninedistäminen ja pr-toiminta eli tiedotus- ja suhdetoiminta. Mainonnalla annetaan asiakkaille tietoa ja herätetään mielenkiinto tuotetta kohtaan. Tuotteita mainostetaan yleensä televisiossa tai lehdissä, mutta nykyään myös internetissä. Tietokonealan mainokset ovat yleensä informaatiopitoisia, joten muuhun visuaalisuuteen ei tarvitse painottaa niin paljoa. Se toimii ainakin siihen segmenttiin, johon minä kuulun. Tämä tarkoittaa niitä, jotka ostavat koneen sen teknisten ominaisuuksien perusteella, eivätkä ulkonäköseikkojen mukaan. Vaikka kyllähän koneesta annetaan mahdollisimman edustava kuva myös ulkomuodon kannalta.
Henkilökohtainen myyntityö tarkoittaa myyjien työtä, kun he palvelevat asiakasta suoraan. Asiantuntevuus ja ystävällisyys ovat tärkeitä varsinkin tässä osassa ja myyjän tulee ymmärtää asiakkaan tarpeet ja täyttää ne mahdollisimman hyvin.
Myynninedistämisellä tarkoitetaan enimmäkseen mielikuvien luomista tuotteesta ja ihmisten motivoimista ostamaan. Tämä toteutetaan esimerkiksi messuilla, sponsoroinnilla ja erilaisilla tapahtumilla. Näin saadaan tuotemerkki liitettyä muihin asioihin ja sitä kautta taas ihmisten mieliin. Esimerkiksi tv:tä katsova henkilö näkee lempiohjelmansa mainoskatkolla kyseisen tuotteen mainoksen ja, ehkä alitajuisesti, yhdistää sen lempiohjelmaansa. Näin syntyy positiivinen mielikuva tuotteesta, vaikka siitä ei muuten tietäisikään mitään.
Pr-toiminta kohdistuu yrityksen sidosryhmiin, siinä haetaan positiivista julkisuutta ja vahvistetaan yrityskuvaa tiedottamisen ohella.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home